یك متخصص عفونی مطرح كرد؛

باورهای غلط در رابطه با سرماخوردگی

باورهای غلط در رابطه با سرماخوردگی روان ما: یک متخصص بیماری های عفونی، درباره ی سرماخوردگی و باورهای غلط پیرامون این بیماری رایج، توضیحاتی داد.


به گزارش روان ما به نقل از مهر، افشین منیری، ضمن اشاره به این که تشخیص تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی می تواند دشوار باشد، اظهار نمود: سرماخوردگی تقریبا همیشه بدون ایجاد هیچ گونه مشکل جدی برطرف می شود، درحالی که آنفولانزا می تواند عارضه های جدی تری مثل عفونت ریه ایجاد نماید.
متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: تشخیص آنفولانزا در اوایل بیماری می تواند به شما کمک نماید تا به صورت متناسبی آنرا درمان کنید و احتمالا از عارضه های ثانویه آن جلوگیری کنید.
وی اخطار داد: اگر فرزند شما به دلیل یک بیماری زمینه ای، ریسک بالایی برای ابتلاء به عارضه های ثانویه دارد، تشخیص زودهنگام آنفولانزا امکان دارد فرصتی برای درمان بهتر را فراهم آورد.

آنتی بیوتیک سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند؛ باور اشتباه

منیری با تکیه بر این که استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا اقدامی کاملا بی ربط خواهد بود، توضیح داد: آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشند و سرماخوردگی و آنفولانزا توسط ویروس ها ایجاد می شوند و ویروس ها دسته ای از میکروب ها هستند که هیچ مشابهتی به باکتری ها ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن اشاره به این که والدین نگران به پزشکان فشار می آورند که جهت کمک به بهتر شدن حال فرزندشان آنتی بیوتیک تجویز کنند، تصریح کرد: حقیقت اینست هیچ آنتی بیوتیکی از آموکسیی سیلین ها گرفته تا آزیترومایسین به بهبود سرماخوردگی یا آنفولانزا کمکی نخواهد کرد، نکته اینجاست که اثربخش نبودن تنها دلیل عدم استفاده از آنتی بیوتیک های غیرضروری نیست چون که داروها می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اسهال و دل پیچه هم داشته باشند و باکتری های عامل بیماری، به تدریج می توانند نسبت به داروها مقاوم شوند و این درمان عفونت های باکتریایی واقعی را دشوارتر می کند.
منیری افزود: از طرفی، اگر کودک شما به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا گرفتار عارضه ثانویه ای شود که شامل عفونت ریوی و باکتری ها باشد، آن وقت امکان دارد آنتی بیوتیک مفید واقع شود، برای نمونه، اگر او گرفتار عفونت گوش، برونشیت یا سینه پهلو شود آنتی بیوتیک (با نظر پزشک) می تواند اثربخش باشد.

سرما سبب سرماخوردگی می شود؛ باور اشتباه

وی در توضیح این که فقط ویروس سرماخوردگی می تواند شما را به سرماخوردگی مبتلا کند افزود: سرد بودن بدن به خودی خود نمی تواند شما را بیمار کند، اما سرد و خیس شدن بدن می تواند باعث فعال شدن یک ویروس خفته یعنی ویروسی که هم اکنون در سیستم بدن شما وجود دارد بشود و سبب شروع علامت های بیماری شود.
به گفته منیری، محققان معتقدند که سرد شدن بدن سبب می شود که رگ های خونی موجود در بینی منقبض شوند و این اتفاق، رسیدن خون گرم تأمین کننده گلبول های سفید را که با عفونت مبارزه می کنند قطع می کند.
وی اضافه کرد: خیلی از مردم حامل میکروب های سرماخوردگی هستند، اما سرد شدن بدن می تواند دفاع در مقابل اثرات قرارگیری در معرض میکروب را دشوارتر کند، ازاین رو به مقدار معمول لباس بپوشید، خویش را خشک نگه دارید و سایر سفارش های افراطی را کنار بگذارید.

سرماخوردگی یعنی سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است؛ باور اشتباه

متخصص بیماری های عفونی ضمن اشاره به این که افراد صد درصد سالم هم تسلیم ویروس های سرماخوردگی می شوند تصریح کرد: در یک پژوهش انجام شده، حدود ۹۵ درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی در بینی شان وارد شد، به ویروس آلوده شدند، با این وجود، تمام کسانیکه به یک ویروس سرماخوردگی آلوده می شوند، در عمل سرما نمی خورند و فقط حدود ۷۵ درصد از داوطلبانی که آلوده شدند، علامت های سرماخوردگی را نشان دادند.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه برخی پژوهشها نشان داده است که ایمنی کمتر بدن، برای نمونه به دلیل داشتن یک بیماری مزمن یا استرس می تواند علامت های سرماخوردگی را بدتر کند، اما یک کودک سالم هم به سادگی می تواند به یکی از حداقل ۲۰۰ ویروس مختلفی که سبب سرماخوردگی می شود آلوده شود.

با تزریق واکسن آنفولانزا حتما آنفولانزا می گیرید؛ باور اشتباه

وی ضمن اشاره به این که واکسن آنفولانزا و آنفلوانزای خوکی از ویروس های غیرفعال یعنی کشته شده ساخته شده اند و غیر ممکن است که کسی از یک ویروس مرده بیمار شود افزود: اما اگر هر کدام از عوارض جانبی ابتلاء به آنفولانزا مثل تب، درد، سوزش، ورم یا قرمزی در محل تزریق واکسن را داشتید، بدانید این علامت ها در واقع واکنش هایی به تزریق واکسن هستند.

دریافت واکسن آنفولانزا برای بزرگسالان مهم تر از کودک است؛ باور اشتباه

منیری افزود: واکسینه شدن در مقابل آنفلوانزا، به همان اندازه که برای بزرگسالان مهم می باشد، برای کودکان هم اهمیت دارد، بیشتر پزشکان، تزریق سالانه واکسن آنفولانزا از سن شش ماهگی برای تقریبا همهٔ افراد، از پیر و جوان و کودک را سفارش می کنند، که ترجیحاً در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه می تواند تزریق شود تا زمان کافی برای ایمن سازی بدن قبل از شروع کامل فصل آنفولانزا وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کودکان زیر پنج سال به صورت ویژه نسبت به آنفولانزا صدمه پذیر هستند افزود: آنها ریسک بالایی برای ابتلاء به عارضه های ثانویه جدی ناشی از آنفولانزا مانند عفونت های شدید ریه را دارند.

مکمل ها علامت های سرماخوردگی را کم می کنند؛ باور اشتباه

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه خیلی از افراد اعتقاد دارند که خوردن مکمل ویتامین C با دیدن نخستین نشانه سرماخوردگی، مکیدن قرص های مکیدنی «روی» یا زینک همزمان با شروع گلودرد یا تقویت سیستم ایمنی بدنشان با مکمل های گیاهی، همیشه جواب می دهد توضیح داد: یافته های اندکی برای پشتیبانی از هر کدام از این درمان ها وجود دارد و مشکل اینجاست که پژوهش های زیادی هم وجود دارند که اثربخشی آنها را رد می کنند، در داروخانه ها داروهای بدون نسخه زیادی را پیدا می کنید که بر این مکمل ها متکی هستند، اما این حقیقت معروف و محبوب بودن آنها به معنای اثربخشی آنها یا ایمن بودن آنها نیست ازاین رو پیش از دادن هر نوع مکمل غذایی در هر شکلی به فرزندتان، با پزشک او صحبت کنید، ابتلاء به سرماخوردگی را تا حدی می کاهد و در صورت مصرف شدن فورا بعد از بروز علایم، سبب می شود که سرماخوردگی زودتر برطرف شود، اما تمام این یافته ها باز هم احتیاج به بررسی بیشتر دارد.
بچه هایی که به مهد می روند بیشتر سرما می خورند؛ باور اشتباه
وی تصریح کرد: در نخستین سال رفتن به مهدکودک، بچه ها واقعاً بیشتر از بچه هایی که در خانه نگه داشته می شوند، احتمال ابتلاء به سرماخوردگی دارند، اما طبق پژوهشی که روی تعداد زیادی کودک انجام شد، خطر ابتلاء به این عارضه وقتی کودک همچنان رفتن به مهدکودک را ادامه می دهد، کاسته می شود و بعد از یک سال حضور در مهد، این کودکان دیگر نسبت به کودکانی که در خانه می مانند احتمال و ریسک بیشتری برای ابتلاء به سرماخوردگی ندارند.
منیری ضمن اشاره به این که قرارگیری زودهنگام در معرض میکروب ها امکان دارد در بلندمدت منافعی هم داشته باشد افزود: پژوهشها مبین این مورد است که بچه هایی که در سن پیش دبستانی در مهدکودک های بزرگ تری حضور داشتند، در سالهای بعد یعنی تا سن ۱۳ سالگی، سرماخوردگی های کمتری داشتند که از قرار معلوم به این علت است که بدن آنها نسبت به شایع ترین ویروس های سرماخوردگی ایمن شده بود.
تنفس تنها راه سرما خوردن است؛ باور اشتباه
وی توضیح داد: این درست است که ویروس های سرماخوردگی از راه هوا پخش می شوند، بخصوص هنگامی که شخصی بیمار سرفه یا عطسه می کند، اما این تنها یکی از طریق هایی است که ویروس مربوطه، قربانی بعدی خویش را از راه آن پیدا می کند.
منیری افزود: ویروس ها همینطور می توانند در دستان شما باشند، اگر شما چیزی را که ویروس روی آن است، مانند تلفن، اسباب بازی یا دست دوستتان لمس کنید، ویروس هایی که به دست شما می چسبند به سادگی می تواند از طریق هایی وارد بدنتان شوند، بعنوان مثال، اگر چشم ها یا بینی خویش را یا راه های ورودی دیگر بدنتان را لمس کنید، ویروس های سرماخوردگی معمولی می توانند تا مدتی روی پوست یا سطوح دیگر زنده بمانند.
داروهای بدون نسخه برای کودکان خوب است؛ باور اشتباه
وی به باور غلطی که برای کاهش علامت های سرماخوردگی بین خیلی از بزرگسالان است اشاره نمود و اضافه کرد: بسیاری اعتقاد دارند که داروهای بدون نسخه برای کاهش احتقان بینی، آبریزش بینی و سرفه به ویژه برای کودکان زیر شش ۶ سال مؤثر است و عوارض جانبی هم ندارد، اگر فرزند شما زیر شش سال است، می توانید علامت های بیماری مثل تب را با استامینوفن اطفال و درمان های خانگی ایمن تسکین دهید ولی تجویز دارهای ضد احتقان فقط بر عهده پزشک کودک شماست.
متخصص بیماری های عفونی اخطار داد: داروهای بدون نسخه می تواند برای کودک شما خطرناک باشند، بخصوص هنگامی که به اشتباه، مقداری بیشتر از دوز سفارش شده به کودک خورانده شود که در این مورد هم ضروری است با پزشک کودک مشورت کنید. علاوه بر اثرات جانبی مانند خواب آلودگی یا بی خوابی، ناراحتی معده و خارش یا کهیر، بچه ها می توانند گرفتار اثرات جانبی جدی مانند ضربان قلب سریع، تشنج و حتی مرگ شوند.


منبع:

1403/07/25
09:18:48
5.0 / 5
27
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی