تشخیص زودهنگام زوال عقل با ارزیابی رفتارهای رانندگی
به گزارش روان ما خراسان رضوی تعدادی از پژوهشگران آمریکایی از تکنیک های یادگیری ماشین برای توسعه الگوریتم هایی استفاده کردند که می تواند داده های رانندگی طبیعی را تجزیه وتحلیل کند و اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل راننده را تشخیص دهد. این روش تشخیصی هنوز در مراحل مقدماتی است، با این وجود، محققان ادعا می کنند که در آینده میتوان علایم اولیه زوال عقل را با استفاده از برنامه تلفن هوشمند یا دستگاههای قرار گرفته در سیستم های نرم افزاری خودرو شناسایی کرد.
به نقل از مدیکال نیوز، تأثیر زوال عقل بر رفتار رانندگی موضوعی کاملا مطالعه شده است. مطمئنا اعجاب انگیز نیست که مشاهده کنید رفتارهای رانندگی به سبب تخریب عصبی و زوال شناختی تغییر کند. با این وجود، این تحقیق جدید به بررسی این مساله پرداخته است که آیا میتوان از تکنیک های یادگیری ماشین برای شناسایی الگوهایی در داده های رانندگی بهره برد تا بتواند اختلالات شناختی خفیف (MCI) یا زوال عقل را تشخیص دهد.
این تحقیق با بهره گیری از داده های یک مطالعه طولانی مدت جدید با نام LongROAD (تحقیقات طولی در مورد رانندگان مسن)، که حدودا ۳۰۰۰ راننده مسن را به مدت چهار سال ردیابی و یک مجموعه داده طولی بزرگ عرضه کرده است، انجام شد.
طی این مطالعه ۳۳ فرد با اختلالات شناختی خفیف و ۳۱ نفر با زوال عقل تشخیص داده شدند. مجموعه ای از مدلهای یادگیری ماشین با بهره گیری از داده های LongROAD آموزش داده شدند تا اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل را از رفتارهای رانندگی تشخیص دهند.
شارون دی، محقق این تحقیق اظهار نمود: «بر اساس متغیرهای مشتق شده از داده های رانندگی طبیعی و خصوصیت های اساسی جمعیتی، مانند سن، جنس، نژاد / قومیت و سطح تحصیلات می توانیم اختلال شناختی خفیف و زوال عقل را با ۸۸ درصد دقت پیش بینی نماییم.»
باآنکه در این تحقیق، سن عامل شماره یک برای تشخیص اختلالات شناختی خفیف یا زوال عقل بود، اما برخی از متغیرهای رانندگی از نزدیک ارزیابی شدند که شامل درصد سفرهای پیموده شده در ۱۵ مایل (۲۴ کیلومتر) از خانه، طول سفرها از آغاز و آخر در خانه، میزان زمان بر حسب دقیقه در هر سفر و تعداد رویدادهای ترمز شدید با کاهش سرعت کمتر مساوی ۰.۳۵ گرم بودند.
مدلها با بهره گیری از متغیرهای رانندگی به تنهایی می توانند رانندگان با اختلالات شناختی خفیف یا زوال عقل را با دقت ۶۶ درصد پیش بینی کنند اما هنوز روزهای آغازین کار است و به قول محققان تحقیقات بیشتری لازم است تا به صورت خاص تفاوت در خصوصیت های رانندگی بین رانندگان با اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل را درک کرد. بعلاوه، این مطالعه با اشاره به تعداد متوسط موارد اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل از داده های LongROAD بیان می کند، تحقیقات با داده های بیشتری برای کشف این که مدلهای پیش بینی در محیط های واقعی به چه میزان قابل تعمیم هستند، لازم است.
با وجود این، این مطالعه به سناریوهای جذاب آینده اشاره دارد که در آن برنامه تلفن هوشمند یا نرم افزار درون خودرو بتواند به صورت مداوم الگوی رانندگی فرد را کنترل کند تا سرنخ هایی برای تشخیص سریع کاهش شناختی پیش از آشکار شدن علایم بالینی عرضه نماید. البته با فرض اینکه ما در آینده هم به صورت فعال رانندگی نماییم.
گووهوا لی، محقق ارشد تحقیق اضافه کرد: «نتایج مطالعه ما نشان میدهد که رفتارهای طبیعی رانندگی می تواند بعنوان نشانه های جامع و قابل اعتماد برای اختلال شناختی خفیف و زوال عقل استفاده گردد. در صورت تایید، الگوریتم های توسعه یافته در این مطالعه می توانند یک ابزار غربالگری جدید و بدون مانع برای تشخیص و مدیریت سریع اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل در رانندگان مسن عرضه کنند.»
نتایج این تحقیق در نشریه Geriatrics منتشرشده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب