رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حكیم هشدار داد؛

خطرات جدی مصرف متانول از صدمه های چشمی تا مرگ

خطرات جدی مصرف متانول از صدمه های چشمی تا مرگ به گزارش روان ما، رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم اظهار داشت: خیلی از افراد با فرض این که با گذشت زمان نشانه های مسمومیت با متانول کمتر می شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی رجوع نمی کنند که این کار با خطرات جدی همچون صدمه های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ همراه می باشد.


به گزارش روان ما به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شاهین شادنیا در رابطه با افزایش موارد مسمومیت با الکل های سمی اظهار نمود: اغلب موارد، مسمومیت هایی هستند که به بهانه تفریح، مبادرت به مصرف مشروبات دست ساز و سمی کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع می باشد، اضافه کرد: الکل هایی که به شکل دست ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می شوند زمینه ساز بروز مسمومیت های خطرناک می شوند.
تفاوت اتانول با متانول
الکل هایی که به شکل دست ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می شوند زمینه ساز بروز مسمومیت های خطرناک می شوندوی اظهار داشت: ماده اصلی در مشروبات الکلی "اتانول" است که در مقدار و مصرف مشخص معمولاً سبب بروز مسمومیت های جدی در افراد نمی شود.
شادنیا با تأکید بر اینکه مصرف الکل اتیلیک یا اتانول در اکثر موارد سمیت جدی و خطر مرگ و میر برای افراد ندارد، افزود: صرفاً مصرف بیش از اندازه این مشروبات الکلی می تواند خطرناک باشد.
وی با بیان این مورد که مشروبات الکلی که به شکل قاچاق وارد کشور و یا به شکل غیر مجاز تهیه می شود خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارد، افزود: معمولاً افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل های حاوی متانول و یا سایر الکل های سمی استفاده می نمایند و همین مساله زمینه ساز بروز مسمومیت شده است.
نشانه های مصرف بیش از اندازه اتانول
این متخصص با اشاره به اینکه به صورت کلی مصرف بیشتر از حد مشروبات الکلی حاوی اتانول (الکل اتیلیک) با نشانه هایی هم راه است، اظهار داشت: اختلال تعادل، ناهماهنگی بین فعالیتهای عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی و یا افت قندخون از نشانه های مصرف این مشروبات الکلی است.
وی با تأکید بر اینکه به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و بمحض بالا رفتن سطح آن در خون، علائم مسمومیت سریع ایجاد می شود، اظهار داشت: در مورد الکل های سمی و غیر استاندارد مشکل اینجاست که این مواد سمی در فاز اولیه پس از مصرف نشانه یا علامت خاصی ندارند و وقتی این مواد سمی وارد بدن می شوند، آغاز به متابولیزه شدن می کنند و سپس سبب بروز علائم مسمومیت می شوند.
علائم مسمومیت با متانول
شادنیا با اشاره به اینکه ایجاد علائم مسمومیت با متانول زمانبر است، اخطار داد: عمده بیماران بین ۱۲ ساعت و یا حتی در مواردی تا ۷۲ ساعت پس از مصرف این الکل های سمی گرفتار نشانه های مسمومیت می شوند.
مصرف متانول در هر اندازه خطرآفرین است نکته مهم در رابطه با الکل های سمی اینست که هر فردی که از این مشروبات استفاده نماید، گرفتار مسمومیت می شودوی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی هم راه است، اظهار داشت: افراد به دنبال مصرف این گونه از مشروبات، معمولاً پس از چند ساعت یک دفعه گرفتار تاری و یا سیاهی دید می شوند. نشانه هایی مثل برفکی شدن دید و یا مگس پران و متاسفانه در شرایط وخیم تر شدن مسمومیت، کوری مطلق از مهم ترین عارضه های مصرف مشروبات الکلی سمی و دست ساز حاوی متانول است.
شادنیا با اشاره به اینکه رجوع سریع به مراکز درمانی به دنبال مسمومیت با مشروبات الکلی ضروریست، تصریح کرد: خیلی از افراد با فرض اینکه با گذشت زمان نشانه های مسمومیت کمتر می شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی رجوع نمی کنند، این کار می تواند باخطرات جدی همراه باشد، که صدمه های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ همچون آن است.
وی با یادآوری اینکه نشانه های مسمومیت با الکل های سمی با تاخیر بروز می کند، اخطار داد: نکته مهم در رابطه با الکل های سمی اینست که هر فردی که از این مشروبات استفاده نماید، گرفتار مسمومیت می شود. ازاین رو میزان مصرف عامل تعیین کننده در بروز نشانه ها و صدمه نیست، مصرف این الکل های سمی در هر اندازه ای خطرآفرین است.




منبع:

1403/07/14
21:58:57
5.0 / 5
109
تگهای خبر: اختلال , استاندارد , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی