جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی:

افزایش ظرفیت پزشکی بدون زیرساخت کافی صدمه زا است

افزایش ظرفیت پزشکی بدون زیرساخت کافی صدمه زا است به گزارش روان ما، مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن اشاره به افزایش ۸۵ درصدی ظرفیت پزشکی طی سه سال گذشته تصریح کرد: نبود زیرساخت های کافی، آموزش دانشجویان پزشکی و آینده نظام سلامت را به خطر می اندازد.


به گزارش روان ما به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی جعفریان در رابطه با نامه ۱۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون افزایش ظرفیت رشته های پزشکی عنوان کرد: ظرفیت رشته پزشکی در چهار دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته و از یک هزار دانشجوی علوم پزشکی به ۸ هزار دانشجو رسیده است.
وی افزود: بعد از تصویب مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ و طی سه سال گذشته، ۶ هزار و ۶۱ ظرفیت برای رشته پزشکی و یک هزار و ۲۹۱ ظرفیت برای دندانپزشکی درنظر گرفته شده است؛ یعنی ظرف سه سال، ۸۵ درصد افزایش ظرفیت داشته ایم.
مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: این دانشجویان به امکانات رفاهی، کلاس های آموزشی و محیط بالینی مناسب نیاز دارند. اما تأمین این امکانات چگونه ممکن است؟ بودجه ای که قرار بود تخصیص داده شود، هنوز تأمین نشده است. حتی بودجه های در ارتباط با طرح های دیگر مانند طرح دارویار که ارقام بزرگی را شامل می شود، هم هنوز به وزارت بهداشت پرداخت نشده و الان وزارت بهداشت با ضرر انباشته ای حدود ۸۵ همت مواجه می باشد و نمی دانیم وقتی می گویند بودجه تخصیص داده شده، این بودجه کجاست؟
جعفریان ضمن اشاره به اهمیت زیرساخت های آموزشی پزشکی، اظهار داشت: اگر همین امروز هم بودجه لازم تخصیص یابد، آیا فورا به خوابگاه یا لابراتوار تبدیل می شود؟ آموزش پزشکی نیازمند زیرساخت های بالینی است.
وی یادآورشد: دانشجویان پزشکی بعد از یک سال و نیم آموزش تئوری، وارد محیط های بالینی می شوند و باید در بیمارستان ها آموزش ببینند. در بیمارستانی که ضریب اشغال آن ۸۰ درصد است، چطور می توان آموزش های بالینی مؤثری عرضه کرد؟ دانشجوی پزشکی تنها با حرف و نظریه تربیت نمی شود؛ او باید در محیط بالینی تجربه عملی کسب کند، در غیر این صورت کیفیت آموزش افت کرده و دانشجو آموزش کافی نخواهد دید.
مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به وضعیت کنونی دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی کشور، اضافه کرد: در زمان حاضر بیشتر از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم، اما بعضی از آنها تنها یک بیمارستان آموزشی دارند و این بیمارستان ها هم اغلب ضریب اشغال بالایی دارند. این مورد سبب می شود دانشجویان آموزش های بالینی کافی و باکیفیتی دریافت نکنند. این در شرایطی است که این افراد مقرر است در آینده مسئولیت درمان بیماران را بر عهده گیرند.
جعفریان خاطرنشان کرد: ظرفیت دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی افزایش پیدا کرده، اما زیرساخت ها به همان نسبت توسعه پیدا نکرده است. بعنوان مثال، دانشگاهی که برای پذیرش ۴۰ دانشجو تجهیز شده، ۸۰ دانشجو می پذیرد، اما امکانات آموزشی و رفاهی کافی برای این تعداد دانشجو وجود ندارد.



او همینطور به طولانی بودن فرآیند ساخت بیمارستان های دولتی اشاره نمود و اظهار داشت: میانگین زمان ساخت بیمارستان دولتی در کشور ما ۱۷ سال است، مگر این که بخش خصوصی یا خیرین وارد عمل شوند. علاوه بر بیمارستان ها، تأمین خوابگاه و امکانات رفاهی برای دانشجویان هم اهمیت ویژه ای دارد. دانشجویان با سرمایه ملت تربیت می شوند، ازاین رو باید شرایط و محیط کاری مناسب هم برای آنها فراهم گردد تا کارآمد و ماندگار باشند و برای خدمت به همین مردم، تلاش کنند.
جعفریان در انتها در رابطه با عواقب ادامه روند افزایش ظرفیت بدون تقویت زیرساخت ها اخطار داد و اظهار داشت: تداوم این روند جز صدمه به رشته پزشکی در بلند مدت نتیجه ای نخواهد داشت. در زمان حاضر به اهداف افزایش ظرفیت دست یافته ایم، اما از این پس باید زیرساخت ها را تقویت و سپس ارزیابی منطقی داشته باشیم.



منبع:

1403/09/25
09:51:50
5.0 / 5
37
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی